![](https://vchaspik-rozrobka.pp.ua/sites/default/files/styles/full_image/public/images/u12943/2021/01/0_107_0.jpg?itok=9oLm3Xc-)
Обов'язковий техогляд був скасований в Україні в 2011 році. Проте вже не перший рік піднімається питання про його повернення.
Час Пік розповість, для чого це потрібно, до яких наслідків для українських автовласників може призвести та чому не можна відмовитись.
26 січня міністр інфраструктури України Владислав Криклій дав інтерв'ю "РБК-Україна", в якому розповів про те, до чого і коли готуватися автовласникам.
Коли може бути введений обов'язковий техогляд ТЗ в Україні?
На питання журналіста про те, чи буде введений обов'язковий техогляд транспортних засобів в 2022 році, Криклій відповів цілком однозначно.
"Він повинен бути. Для цього нам потрібно прийняти законопроєкт. Були пропозиції ввести його поступово, з перехідними положеннями, щоб не загострювати суспільні настрої. Наприклад, починати з переобладнаних автомобілів, які вперше ввозяться, вони все одно проходять сертифікацію. Особливої різниці немає - техогляд або сертифікація, якщо мова йде про термін раз на два роки, то у них ще є запас часу. Тому була логіка і алгоритм, в якій редакції пропонується його прийняти", - повідомив Криклій.
Однак міністр так і не уточнив, чи буде введення техогляду "плавним" або ж від згаданих пропозицій довелося відмовитися.
Навіщо автовласникам потрібен техогляд?
За словами Криклія, існують два нюанси, які роблять обов'язковий техогляд не просто необхідним, але неминучим.
В першу чергу, мова йде про вимоги ЄС. У тому числі - екологічні стандарти.
"Це одна з основних вимог в наших імплементаційних документах по ЄС. Це майже 20% від наших зобов'язань щодо виконання угоди про асоціацію з ЄС, адже це в першу чергу стосується екологічних норм. Наприклад, у непромислових містах основним фактором забруднення є саме транспорт", - розповів міністр.
По-друге, він вважає, що важливим фактором є безпека водіїв і пасажирів, що має безпосередній зв'язок із справністю авто.
"Транспорт - це ще й питання безпеки перевезення пасажирів і вантажів. Дотримання транспортних технічних вимог і контролю - це важливо", - додає Криклій.
Разом з тим, він розуміє, що повернення техогляду може викликати "негативну реакцію і опір населення". Однак підкреслює, що доступ до інформації щодо технічного та екологічного стану транспортних засобів все одно повинен бути отриманий.
Як це буде працювати та чи готують штрафи?
Проєкт Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів відповідно до вимог Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами, з іншого боку" передбачає перший техогляд особистих автомобілів через 4 роки після першої реєстрації з подальшим його проходженням кожні 2 роки.
До 1 січня 2022 р. перевірка автомобілів на придатність до експлуатації буде проводитися тільки в разі реєстрації або перереєстрації, зміни власника, зміни систем або їх складових, що впливають на безпеку дорожнього руху, або виїзду за кордон (до 1 січня 2022 року - добровільно, а з 1 січня 2022 року - в обов'язковому порядку).
Для таксі і комерційних автомобілів законопроєкт передбачає щорічне проведення техогляду, починаючи з моменту першої реєстрації.
Законопроєкт передбачає збільшення штрафу за несвоєчасне проходження техогляду з 20 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Чи будуть до проєкту закону внесені зміни - поки не відомо.
Які проблеми чекають власників старих авто?
Перший заступник начальника ДСЦ МВС України Юрій Смольянінов у ЗМІ повідомив, що обов'язковий техогляд 100% необхідний, проте є безліч транспортних засобів, які вже не відповідають новим стандартам . Таких машин, за його словами, близько 2,5-3 мільйонів.
У зв'язку з цим, не виключається впровадження певного "перехідного періоду". В рамках цього періоду авто, які не відповідають екологічним нормам, будуть обмежені в пересуванні в залежності від різних ділянок доріг.
Однак 2,5-3 мільйони - досить оптимістичний прогноз.
Так, голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і автодилерів Олег Назаренко в ЗМІ ще більше року тому розповів, що в разі повернення в Україні обов'язкового техогляду особистого автотранспорту 90% автомобілів б/в не зможуть його пройти.
"Я прогнозую, що 80-90% б/в іномарок в Україні цей техогляд, якщо він буде чесним, а не торгівля талончиками, просто не пройдуть. У них, наприклад, вирізали каталізатори, а акцент робиться, відповідно до директив ЄС, навіть не на безпеку автомобіля, а на екологічність", - вважає він.
До чого це призведе? Експерт упевнений, що виходи два: або українці почнуть влаштовувати акції протесту, або разом з техоглядом повернуться старі корупційні схеми при мовчазній згоді автомобілістів.
Чи хочуть українці проходити техогляд?
Плани та ініціативи влади не завжди влаштовують простих українців. Новина про те, що в Україні можуть з 2022 року повернути обов'язковий техогляд викликала шквал обурень. Автовласники вважають, що це сильно "вдарить" по кишені. А хтось і зовсім заявляє, що за подібного розкладу продасть автомобіль.